8 Aralık 2016 Perşembe

PISA sonuçları

Türkiye deki eğitim sistemi yıllardır tartışılan bir konu. Her birimiz bunun birer canlı tanıklarıyız. Öyle ki, benim dönemimden arkadaşlar ya eğitim sürecini tamamladılar, ya da tamamlamak üzereler. Canlı canlı tanıklıkta hiç kolay değil işin doğrusu..Yani çoğu bir devri kapatmış, yeni bir devrin açılışını yapmaktalar. Ama nasıl? Bu da tartışma götürür ayrı bir konu... Neyse... bugünkü konumuz bu değil. 
***
Aklımın almadığı şey, bunca tartışma sonrası bizim hala eğitim sistemimizin yetersiz olduğunu tekrarlamamız ve buna çözüm getirememiş olmamız... Nüfus artıyor, yollar yapılıyor, köprüler açılıyor, iktidarlar değişiyor... Ama niyeyse eğitim sistemimiz değişmeyip, olduğundan da geriye doğru yola koyuluyor. 
***
Bunun sebeplerini çok düşündüm. Neden eğitim sistemimiz kötü.. Neden bir çözüm üretemedik.. Neden birbirini geliştiren kaliteli bir insan kaynağı çevresi yaratamadık... Muamma... Değilde... Muamma işte...
***
Yanıtları şöyle sıralayabilirsiniz... Okumadığımızı.. Yazmadığımızı.. Tartışmadığımızı.. örnekleriyle açıklayabilirsiniz... Biliyorum... 
***
Bunu nasıl aşacağımızı ise bilmiyorum. Değişimi kendimizden başlatmamız gerektiğini söyleyeceğim fakat, elimden geldiğince okuyor, yazmaya çalışıyor ve tartışarak ortak aklı üretmeye çabalıyorum.. Dahası ne olabilirdi? 
***
İki gün önce "OECD" ülkeleri arasında her üç yılda bir yapılan bir araştırmaların sonuçları açıklandı. Bu "PISA" sonuçları; yani "Uluslararası öğrenci değerlendirme programı"nın sonuçları.. Aslında ülke olarak uluslararası platformda çuvallamamızın sonuçları...
***
Burada  fen, matematik ve okuma becerileri ölçülüyor ve 72 ülke arasında ölçüm sonuçlarına göre bir sıralama yapılıyor.. Türkiye'nin sıralamasını merak edenler  ( http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-38219262 ) linkine tıklayıp ayrıntılı bir şekilde inceleme yapabilirler..
***
Hani yıllardır tartıştığımız eğitim sistemi var ya.. bir türlü çözemediğimiz.. Öncelikle bu işe "PISA" sonuçlarını yükseltmekle başlamalıyız.. Temeli sağlam atılmayan inşaatlar, günün birinde yıkıcı bir sonu mutlaka görüyor çünkü...Temel eğitim becerilerinden yoksun binler, milyonlar.. Doğal olarak ne okumak, ne yazmak ne de tartışmak istiyor.. Üzerine değer katabileceği hiç bir şey yok çünkü... Biraz ağır bir eleştiri belki ama gerçekler bunlar.. Hele ki yıllardır sıralamada bir milim ilerleyememişsek kendimizi sorgulamakta bir o kadar asli görevimiz.
***
Aksi taktirde sokakta, işte, okulda, her neresi olursa olsun... PISA sonuçlarına göre okuma becerisi gelişmemiş, fen bilgisi zayıf, matematik kabiliyeti neredeyse olmayan bir nesil olacağız ki.. Bu da bizim için hiç hayra alamet değil... 
***
Günümüz şartları buna çok çok iyi örnek.. Ayrıca dikkatini çekmek isterim ki, Listenin birinci sırasında Singapur var.. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder